Met "Rulantica - The Musical" presenteert Europa-Park vanaf 28 april 2018 zijn tweede musical in eigen beheer. Nadat "Spook Me!" de bezoekers ontvoerde in het spookachtig tafereel van koning Borbar, gaat het ditmaal richting zee. Spetterende composities van de jonge Badische componist Hendrik Schwarzer, neemt de luisteraar mee op een reis van ontdekking naar het legendarische eiland Rulantica.

In het jaar 1557 maakt Seglers manschap van "Tre Kronor", onder leiding van de strenge kapitein Tord Johansen, een zoektocht naar het mythisch eiland Rulantica. Hun doel, de levensbron vinden, die door het water ziekte kan bevrijden en onsterfelijkheid geven.
De matrozen krijgen een plechtige beloning wanneer de missie geslaagd is. Kapitein Johansen daarentegen maakt van de bron misbruik, om zelf onsterfelijk en machtig te worden..
Ook scheepsjongen Fin hoopt op een rijke beloning, droomt er zelfs van, éénmaal kapitein worden van een eigen schip en een "Held van de zee" te zijn. De realiteit is anders...
Als het manschap het eiland vindt en op zoek gaat naar de bron, zal Fin op het dek blijven om alles voor te bereiden op het roemrijke terugkeer van de helden. Aangedreven door zijn ontdekkingsgeest besluit Fin de bron op eigen houtje te zoeken. Hij treft zeemeermin Kailani en octopus Snorri, en kan met hun hulp werkelijk het object vinden nog voor de kapitein en zijn manschappen. In ieder geval moet hij ervaren dat het water onder geen beding ontvreemd kan worden, anders is heel Rulantica aan de val gewijd. Uiteindelijk komt het tot een confrontatie met kapitein Tord Johansen en Fin moet beslissen: Vervult hij zijn droom voor een eigen schip of redt hij het eiland?

Na het overweldigende succes van "Spook Me!", kan de tweede musical in eigen beheer van Europa-Park ontdekt worden. Met de productie van "Rulantica - The Musical" streeft zich Familie Mack naar het muzikale in Europa-Park.
Het bewezen team van Hendrick Schwarzer (Soundtrack) en Jan Lepold (Lyrics) mocht zo opnieuw de creativiteit zoeken om een musical rond een waterwereld te ontwerpen. Ondersteunt worden zij van Jörg Ihle, die het verhaal heeft uitgevonden, en Chris Lange (Mack Solutions), die voor podiumopbouw en kostuums verantwoordelijk is. Daarnaast werd de regiestoel door veteraan Ulrich Grawunder bezet, welke de rol van kapitein Tord Johansen speelt. In het volledige team zijn ongeveer 50 personen met de uitvoering van de musical bezig.
Het samengestelde team kon vlot aan het werk beginnen, wat in een arbeidsproces als uiterst behulpzaam betekent. Afspraken ontstonden op korte tijd, aanpassingen van muziek en tekst werden goed besproken. Omdat de afspraken in het volledige team werden besproken, kon men zich op compromissen eigenen.
Ulrich Grawunders karakteristieke talent maakte het mogelijk om een gevoel en handelingen van verschillende karakters vroegtijdig in beeld te brengen.

In het begin van dit project ging componist Hendrick Schwarzer op zoek naar ideeën, thema’s en melodieën. Daarbij oriënteerde hij zich op vroegere verhalen van musicals en melodieën, die “iets betekende”. Uitdagend was, het grote verhaal, dat van tevoren bedacht werd, in 45 minuten te bundelen. Voor opname in de geluidsstudio moesten de aparte stukken nog voor het orkest geregeld worden. Het  volledig proces ging over meerdere maanden.
Uiteindelijk konden op opnamen in Teldex Studio Berlin afgesloten worden met het voltallig Berliner Orchester (100-koppig). Om nadien het stemgedrag van ieder Instrument te beoordelen, werd niet het volledig orkest, maar ieder Instrument apart opgenomen. Voor professionele artiesten is het natuurlijk aangewezen dat zij de noten aflazen van hun blad. Maar toch duurde het een eeuwigheid, omdat het orkest gesplitst werd.
In dit stadium is er enkel 45 minuten muziek te horen. Deze is doorgaans constant te horen. Enkel in uiterst weinige momenten is er geen muziek. Dit resulteert in 16 startpunten, waarin een scène/stuk door de geluidstechnieker wordt uitgevoerd.

Deze nieuwe productie in Europa-Park is te danken, omdat het thema Musical in Europa-Park Teatro op een hogere lat kon geheven worden. Het oude theater onderging een grote verandering. De nieuwe voorzijde van het gebouw heeft een vriendelijker en uitnodigend gezicht. Het past dus nog beter in het bestaande themabereik Italië.
Ook rond het podium is er veel veranderd. Naast de technische verbeteringen in het bereik van licht en video, werden meerdere LED-schermen geïnstalleerd om zodoende wisselbare coulissen te bekomen. Ook kan het podium nu worden gebruikt in zijn volle breedte, zowel voor producties alsook verschuifbare coulissen.
De kleedkamers voor de artiesten en sanitair achter het podium werden gerenoveerd en opgefrist.
Trots alle wijzigingen werd besloten om het historische deel van het gebouw zo te laten. Het schilderen van het grote plafond door Ulrich Damrau werd niet geraakt omdat het een deel vertegenwoordigt van de geschiedenis van Europa-Park en dus moet blijven.
Het "nieuwe" Teatro komt overeen met de hoge eisen, die in de nieuwe musical gebruikt worden.

Om te voldoen aan de eisen op het gebied van acteren, werd een castingbureau uit Hamburg aangesteld. Omdat niet elke rol door de werkende artiesten in het park kon gebruikt worden, koos regisseur Ulrich Grawunder zijn eigen acteurs. Daarbij ging hij kritisch om, maar niet zo streng vergeleken met de kandidaten uit het park. De cast ziet er als volgt uit:

Fin

Kailani

Kapitän Tord Johansen

Snorri

Matrosen (3)

Exena

Loki

Odin

Freya

Daniel Christian Johnson

Ornella de Santis

Ulrich Grawunder

Petr Gorbunov

Lukas Baßler

Elisabeth Schuller

Enrique Murgui Alvarez

Petro Boyko

Elisbaeth Schuller

Sebastian Ciminski-Knille

Tiziana Turano

Mario Verkerk

Marina Gorbunova

Michael Gugel

Tiziana Turano

Dustin Huesca

Dustin Huesca

Tiziana Turano

Michael Gugel

Janina Kappel

 

 

Mario Verkerk

Janina Kappel

 

 

Janina Kappel

 

 

 

 

Nico Alesi

 

 

 

 

 

 

 

 

Zsolt Hegyaljai

 

 

 

 

 

 

 

 

Carlo Himmel

 

 

 

 

 

 

 

 

Sebastian Ciminski-Knille

 

 

 

 


"Rulantica - The Musical" is zeven dagen per week te zien met twee tot drie voorstellingen per dag (goed voor ongeveer 400)  en krijgen de acteurs twee tot vijf vrije dagen per week, hierdoor is iedere rol door twee of meerdere acteurs ingevuld. De zoektocht naar bekwame vervangers is meestal zwaar, in ieder geval gaat men daarvan uit dat men de gepaste vervanger gevonden heeft.
De proefperiode lijkt misschien verrassend kort. Pas op 4 april is men begonnen het stuk met de volledige cast voor te bereiden. De voorbereidingen in het vernieuwde Teatro van Europa-Park, samen met choreografen begon pas op 16 april. Daarbij moest naast de ombouw van het podium ook verschillende verschuifbare coulissen uitgeprobeerd worden. Uiteindelijk zal geen enkel acteur verschuifbare coulissen in de weg staan of aangereden worden.
De hoofdacteurs waren al reeds langer in het thema. Sinds lang werkten ze namelijk al aan de CD-opnames en dialoogstukken.

In Rust is men natuurlijk gespannen, hoe deze nieuwe musical door het publiek zal beoordeeld worden. Hoe hoog zal het bezoekersaantal zijn, hoeveel willen het nieuwe stuk zien? Hoe reageert het publiek op wat ze zien en komen de reacties op het gewenst tijdstip? Voelen de toeschouwers zich goed en is er een belevenis te verwachten van het ensemble, dat men zich graag terug aan herinnerd? Wordt er misschien dagen nadien nog over verteld?

Al deze vragen worden onderzocht, om zo het succes van "Rulantica - The Musical" te bemiddelen. Het is doorgaans mogelijk, dat er kleine veranderingen mogelijk zijn, dat men aan deze uitvoering niet tevreden is. Het team van Ulrich Grwaunder is in ieder geval voorzichtig optimistisch.

"Rulantica - The Musical" is vanaf 28 april 2018 meermaals per dag in Europa-Park Teatro, Italiaans themabereik, te bewonderen. Wij wensen u veel plezier!

Bron:http://www.epfans.ch